|
Herunder følger den redegørelse, der blev afleveret til A4 på Skejby. Den samme redegørelse blev også brugt som den klage der blev indgivet til patientklagenævnet. Til Overlægerne på A4, på Skejby sygehus. RedegørelsenDenne klageskrivelse er indgivet af Lene og John Lorensen, som er forældre til Simone Lorensen, der var i behandling for kræft, på afdeling A4 på Skejby Sygehus, i perioden 4. Februar 2000 til den 12. Januar 2001, hvor Simone afgik ved døden. Herunder følger de kritikpunkter og klagepunkter, der er i forbindelse med vores datter Simones kræftbehandling og død. Dette vedrører Overlæge xx. Vi fik fra starten at vide, at det var en sjældent sygdom, men
at man kendte til lignende tilfælde som Simones, og at der var gode
resultater med behandlingen, og man regnede med at gøre Simone
rask. Der blev i og for sig, lovet at Simone nok skulle blive rask. Man
kan forklare det positive udlæg, idet Simone var tilstede, vores
kritik/klage går her på, at vi som forældre ikke bliver
ordentligt informeret om den reelle risiko ved sygdommen. Dette burde
man have gjort efterfølgende uden Simone kunne høre det.
Der var jo muligheder nok til at gøre dette på. Følgende klagepunkt er i forbindelse med den sidste tid vi
er på afdelingen, hvor vi føler, at der går for lang
tid, inden der sker noget. Torsdag den 11-1-2001 Vi må betragte det som et held at Simone ikke dør for jer på afdelingen den dag, for skulle hun ikke havde været til CT-scaning, ville hun sikkert ikke have overlevet dagen, idet i ikke mente eller troede det var så alvorligt. Dette vedrører Overlæge xx. Hvad ligger til grund for, at der ikke blev undersøgt ordentligt
for tilbagefald i december måned, idet Simone havde symptomer på
kræft, (hurtig puls, hurtig respiration og forhøjet temp),
idet man ved at røntgen ikke kan give et sandt billede og den udførte
knoglescanning i starten kun kan vise det der er i knoglerne. Vores kritik/klage
går på manglende evne til at ville indse, at den afsluttede
højdosis havde slået fejl. Denne klage er på baggrund af ordinationen af Cipramil, som xx. mener, Simone skulle have, idet hun er deprimeret. Dette burde ikke være sket ud fra den viden, at Simone var stærkt påvirket af følgerne fra højdosis og påvirket af morfin, som I godt vidste at dette gjorde Simone indadvendt og ked af det, da hun havde reageret sådan tidligere. Følgende klage går på at Simone bliver omtalt overfor andre forældre. Her bliver der sagt at Simone ikke kunne tåle kemoen fysisk. Dette, syntes vi, er forkert og burde være erkendt, mens Simone levede, så kurene den gang kunne være blevet afpasset, så hun kunne tåle dem fysisk. Ligeledes mener vi ikke, at man må drøfte andre patienter med andre forældre. Hvorfor bliver der ikke reageret på den beskrivelse af de sår, som Simone har ved endetarmen og skeden. Den kommer, fra de læger der ligger et blærekateter på Simone den 29/6 om eftermiddagen. Du bliver gjort opmærksom på dette om formiddagen den 30/6, men siger at den har du ikke læst endnu. Der sker ikke mere den dag med hensyn til dette, og først om lørdagen den 1/7, da det er en anden læge der undersøger Simone sker der noget. Denne læge kontakter Amts Sygehuset og da Simone bliver undersøgt den 3/7, bliver lægen der foretager undersøgelsen meget chokeret over det han ser. Han spørger os blandt andet , hvem der er ansvarlig for dette, hvortil vi blandt andet kan oplyse dit navn. Disse sår er skyld i at Simone får stomi.
Følgende klage/kritik går på at vi som forældre
er blevet: Højdosis?, efter fundet af kræft i lungevene og Simones almene fysiske tilstand, var dette så ikke en form for spil i lotteriet, med meget dårlige odds i Simones farver. Vi får efterfølgende at vide, at hvis Simone var kommet
så langt, at hun nåede at få de strålebehandlinger,
der var planlagt, ville hun efter en årrække ikke alene skulle
leve med angsten for et tilbagefald, men også opleve at få
problemer med venstre lunge, som højst sandsynlig ville holde op
med at fungere på grund af strålebehandlingen. Hendes hjerte
ville også kunne tage skade af denne behandling. Tidligere da vi
i forbindelsen med snakken om strålebehandling, spørger til
bivirkninger af denne, får vi at vide, at den ikke trykker immunforsvaret,
og at det der kan forventes er, at der evt. skal gives blod, da HEM skal
være over 6,0 når man giver stråler. Der bliver ikke
fortalt, eller udleveret noget skriftligt om strålebehandling og
gener af denne, til trods for, at det er planlagt, at Simone skal begynde
strålebehandling 2 mdr. efter højdosis. Følgende klage/kritik går ud på at der ikke bliver lyttet til Simones ønsker, idet der henvises til den gang hvor der blev lagt et kateter midt om natten, til trods for at både forældre og Simone ikke ønskede dette gjort. Simone sagde selv at hun hellere ville have 6 engangskateter, end hun ville have et blivende lagt. Næste dag, inden stuegang bliver der oplyst af sygeplejesken, at kateteret skulle fjernes i løbet af formiddagen. Dette var blevet ordineret af overlæge xx. Følgende klage/kritik omhandler tiden omkring 5 og 6 VIDE kur,
hvor Simone efter 5 kur får en infektion med pseudomonas, med det
resultat at 6 kur rykkes en uge og de efterfølgende undersøgelser
i Odense ligeledes rykkes. Ud fra dette burde man da ikke have sat 6 VIDE
kur ned i styrke, idet I vidste at pseudomonas let kan komme igen i sådanne
et tilfælde, samt at den almene tilstand var påvirket af den
foregående kur og infektion. Det ville sandsynligvis ikke have påvirket
effekten over for tumor og da denne skulle fjernes efter 6 kur, ville
et hypotetisk mindre svind ikke have haft stor betydning. Følgende klage/kritik går på plejen, i forbindelse med den alvorlige infektion, efter 6 kur, oplevede vi især den manglende evne fra personalet, til at yde en effektiv pleje af Simone. Man kikkede ikke på Simone og der blev ikke spurgt til almen pleje, det drejede sig kun om at give medicin. Først da vi begyndte at sige stop over for den måde der blev arbejdet på, skete der en ændring. Der var det desværre for sent, og den store skade var sket på Simone. Dette vedrører afdelingen generelt. Man bør blive bedre til at sørge for at forældre bliver ordentlig informeret, især når det gælder områder der har stor betydning for ens barns behandling. Hvorfor ikke fortælle de reelle udsigter der er, frem for at man skal finde en masse informationer på internet, via andre forældre, mm, som derved gør at man bliver forvirret og føler sig fejlinformeret. Vi mener stadig at der er en stor mangel inden for plejen og omsorgen af så alvorlige syge børn som Simone. Det virker som om at dele af plejepersonalet ikke har den evne til at sætte sig sammen med patienten og skabe en dialog om andet end sygdom, det hele drejer sig mest om at få de pumper til at køre, og om hvor travlt de har. De få sygeplejesker som kom tæt på Simone, var i hovedsagen dem som også formåede at virke menneskelige og kunne tale om andre ting end sygdom. Efter en uges ophold på Odense sygehus, spørger Simone om hun ikke kan blive færdigbehandlet der. Giver det ikke stof til eftertanke for jer?. Derovre følte Simone at plejepersonale og (over)læger havde omsorg og bekymring for hende. For os forældre var Odense, det eneste sted hvor vi fik de reelle ting at vide om Simones sygdom, idet vi fik at vide at der er dårlige prognoser for sygdommen. Vores opfattelse af opholdet i Odense er at der bliver realiteterne lag på bordet. I december blev vi forvirret og fortvivlet over, at I sagde, at Simone var "rask" og bare skulle trænes og komme i form, når vi samtidig kunne se, at hun fik det værre og værre. Men endnu engang stolede vi på jer. ØV!! Konklusion Vi fik aldrig mulighed for at sige ordentlig farvel til Simone. Da
hun blev lagt i respirator fik vi at vide at hun skulle vækkes igen. Vi føler med den tillid vi har vist jer, at vi egentlig har svigtet vores datter. Vi syntes også at vi burde have ret til at være medbestemmende til, hvor meget Simone skulle gennemgå. Men dette ville kræve flere præcise oplysninger fra jer. Barnets behandling burde bestemmes i samarbejde mellem læger og forældre, for som sagt er det os der skal leve videre med smerten og lidelsen bagefter. (torturofre) Det virker for os mærkeligt at man for at få indflydelse
på sit barns behandling, skal have en hær af folk til at gennemsøge
internet og andre medier, for at få oplysninger om ens barns sygdom,
og helbredelsen af denne. Hvis man er så heldig at have en mulighed
for dette, har man samtidig mulighed for at diskutere behandlingen.
|